Tuesday, December 14, 2010

suatu ketika dulu(1)



ini kisah aku.kalau tak nak bace pun aku tak kisah...
kalaulah masa boleh diundur balik kan best.tapi hakikatnya masa memang tak boleh nak reverse macam kereta or rewind macam movie.kalau aku dapat time machine ada banyak benda aku nak buat.tapi yang paling aku nak buat is perbetulkan semua salah silap aku dulu.memang betul semua orang ada buat silap tapi aku rasa aku patut boleh buat yang lebih baik for my life.aku nak berubah! nak jadi orang yang lebih bersyukur dengan apa yang aku ada.start dari hari ni i wanna change my life.bila aku rewind balik kisah and perjalanan hidup aku, suddenly rase menyesal tu muncul and tak semena-mena titisan air keluar dari mata.hey puitisnye ayat aku. ok sambung balik kisah hidup aku 15 tahun yang lepas...


1995 - mase ni umur aku baru 4 tahun.yela becoz aku lahir on 1991.tahun ini la aku start masuk Pusat Asuhan Tunas Islam or nama glamournye PASTI. i was an excellant student wether dari segi academic or co-curriculum. in fact pasal agama pun aku cepat belajar.cikgu2 cakap aku budak smart.aku sekolah PASTI sampai umur aku 6 tahun.final exam memang membanggakan parents aku bila aku most  of the paper yang aku sit for exam aku score 100%.ada jugak yang tak dapat tapi still dapat 98% and 99%.mase ni family bangga dengan aku.


1998 - standard kat m'sia ni bila umur 7 tahun children akan dihantar ke primary school.so aku pun diregister kat sebuah sekolah which is Sekolah Kebangsaan Wakaf Raja or nama pendeknye SKWR.kat sini pun aku jadi pelajar cemerlang.every end of the year mesti muka aku yang naik stage on hari PIBG untuk ambik hadiah.well meneruskan kecemerlangan untuk sekolah.siap jadi 5 serangkai for prefect lagi kat sekolah.then there was the BIG exam for budak2 sekolah rendah iaitu UPSR.sekali lagi aku banggakan mak and ayah dengan result aku all A's.aku dapat 5A as everyone expected me.well...itu dulu =(


2004 - segala kecemerlangan aku mula berubah bila aku start masuk secondary school.first school yang aku masuk is SMK Kamil which is one of the best school kat tempat aku.sekolah bestari jugak la.but then my parents pindahkan aku masuk one of the famous school which is SMK(A) Naim Lilbanat yang dah banyak hasilkan great students.tapi aku pulak salah pilih kawan.memang aku akui aku sejak dulu lagi tak pandai buat keputusan.aku masuk geng lepas tu berpuak-puak.langgar peraturan tak payah cakap la memang aku hari2 buat.ponteng kelas,datang lewat,balik hostel lewat malam sampai kena panjat pagar and so on.bila orang tanya aku just jawab 'rules are made to be broken' right? *sigh.haha.tapi semua tu kenangan manis mase sekolah.kalau tak jadi pelajar nakal takdela kenangan manis.yeke.well about exams pulak ada 2 big exams mase sekolah menengah which is PMR and SPM.mase PMR aku still lagi excellent bila dapat all A's except for arabic language aku dapat B.8A 1B.memang aku tak minat arabic from the beginning pun.hehe.tapi mase SPM aku pulang lepas ambik result dengan sedih.menyesal pun ada mase tu coz tak buat dengan bersungguh-sungguh.tapi yang paling aku regret ialah aku hampakan parents aku and family aku.i let them down.malu pun ada mase tu.diorang cakap my result was really ok but i know diorang cuma taknak aku frust and terlampau sedih je.aku cume dapat 5A 5B 1C and again C tu arabic language.aku tau aku boleh dapat a better result.semua sebab aku dikuasai sikap malas and leka dengan hal2 yang tak ade faedah.i've gotta change.


to be continued...

No comments:

Post a Comment

THE THIRD A

Alhamdulillah is the only word that came out from my mouth when the other one A in our family arrived. I was speechless and relieved once...