Wednesday, December 15, 2010

suatu ketika dulu(2)

2009 - early of the year aku rehat2 la kat rumah coz dah habis SPM kan.some of my friends kerja,ada jugak yang holiday,balik kampung and so on. aku nak kerja tapi my mom cakap "tak payahla, duduk rumah lagi bagus".but then my dad came with a pleasant idea which is dia daftarkan aku untuk ambik lesen memandu.so tak lama lepas tu(about a month) i got my driving license!.happy giler for i tried my best to get dat.tu pun aku kena test dua kali baru dapat tau.ok back to the story lepas tu i got 2 important offer.banyak jugak offer aku dapat dari swasta mahupun goverment.tapi aku consider yang 2 ni the most important offer la.the problem is satu offer aku consider minat la jugak but the other 1 memang langsung aku tak minat.aku dapat interview untuk further dalam bidang TESOL or Teaching English As A Second Language atau ringkasnya jadi cikgu english la.aku memang tak pernah letak ambition aku sejak aku masuk Pasti sampaila sekolah menengah untuk jadi cikgu.never!*sigh.tapi family punyela psycho aku suruh aku pegi interview tu(dahla allergic wit interview) sebab nak aku jadi a teacher.fuhh.alih2 hari interview tu aku demam teruk sampai muntah2 sebab takut.so my dad cakap tak payah pegi.besoknye sembuhlah demam aku.haha.tak lama lepas tu aku dapat offer ke Perak Matriculation College.memandangkan i've been there dulu mase hantar Ateh(cousin aku) study kat situ,so aku terima la.

bermula la my life as a college student.at the beginning aku still lagi score flying calours even aku pernah dapat full marks dalam paper bio and semua A which is paper bio,chemy,and maths and also english.tapi semua tu temporary only.bila aku dah start making friends,selalu keluar lepak,leka dengan study, result aku semakin hari makin merosot.sampai aku pernah fail paper maths.aku tahu sepatutnya i can do better.tapi aku main-main masa tu.a month before final exam for the last semester i start to study hard.sampai aku stay up tak tido pun ada.God bless becoz everything went well for me.i got a good pointer for matriculation.aku pun dah agak lupa 3.berapa aku dapat masa tu but it is enough for me to go to one of the good uni kat malaysia ni.Alhamdulillah.


2010 - tahun yang cukup banyak kenangan pahit dan manis buat aku.yang paling best bila aku dapat dua offer untuk buat degree kat uni yang aku impikan which is UKM.satu offer buat nursing and the other 1 is oleochemistry.at the end aku pilih oleo walaupun aku lebih minat nursing and tak tahu oleo tu apa until aku tanya pak cik Google.nak tahu apa korang carila sendiri.aku ingat bila jadi student uni aku boleh more relax and tak payah risau sangat pasal education becoz aku kan dah masuk uni.again aku lalai and leka pasal pelajaran.first semester aku banyak main2.pasal study aku buat ringan2 je.exercise pu tak banyak,banyak hang out bilik member,banyak tengok movie.buku pulak jarang2 bukak yang paling banyak bukak facebook la.buku jugak tu,bukumuka.haha.tapi consequencenye aku tanggung sendiri la.result aku for first sem memang teruk.sucks.tapi aku dah nekad aku tak akan buat macam tu lagi.next sem i'll e on the DEAN'S LIST paling kurang pun dapat pointer 3 and above.i promise!.in order to get that excellant results aku kena BERUBAH!!!.next sem it'll be extra hardwork.no matter what happens.


macam tula.bila ingat balik 15 tahun dulu sampai sekarang,aku memang hamba Allah yang kurang bersyukur.dia bagi aku nikmat hidup yang sangat baik.sentiasa bagi aku peluang untuk capai impian aku but i also let Him down.so from now on suatu ketika dulu ni akan jadi satu pelajaran and pengajaran pada aku and anyone who read this.


p/s: thanks for reading..


- everything happens for a good reasons -

No comments:

Post a Comment

THE THIRD A

Alhamdulillah is the only word that came out from my mouth when the other one A in our family arrived. I was speechless and relieved once...